Arvonmääritys luo pohjan yrityskaupoille
Arvonmäärityksellä on tärkeä rooli yrityskauppaprosessissa: niin ostaja kuin myyjäkin pyrkii vaikuttamaan kauppahintaan arvonmäärityksen avulla. Ulkopuolinen asiantuntija voi silloittaa neuvotteluja kohti yhteisymmärrystä.

Yrityksen arvonmääritys yrityskauppatilanteissa
Arvonmäärityksellä luodaan pohja yrityskauppaneuvotteluille. Jokaisella ostajaehdokkaalla on luonnollisesti oma näkemyksensä yrityksen arvosta, samoin myyjällä. Ulkopuolisen asiantuntijan arvonmääritysmenetelmien, tarkastusten ja analyysien avulla pyritään löytämään neuvottelualue ja lopulta saavuttamaan yhteisymmärrys kauppahinnasta.
Arvonmääritys ei tarkoita samaa kuin kauppahinta, mutta arvonmäärityksen avulla löydetään arvostustaso, jossa myyntineuvottelut voidaan toteuttaa. Lopullinen kauppahinta perustuu ostajan ja myyjän väliseen sopimukseen.
Ennakoi kauppoja arvonmäärityksellä
Arvonmääritys kehittämistyökaluna
Yrityksen arvonmääritys kannattaa tehdä säännöllisesti, vaikkei suunnittelisikaan yrityskauppaa. On viisasta omaisuudenhallintaa ymmärtää, mistä yrityksen arvo muodostuu ja myös pitää yritys myyntikunnossa.
Arvonmääritys on strateginen johtamisen ja kehittämisen työkalu, joka kertoo yrityksen kunnon ja kasvupotentiaalin. Ilman arvonmääritystä niin alisuoriutuminen kuin kasvumahdollisuudetkin saattavat jäädä huomaamatta. Suosittelemmekin ulkopuolisen asiantuntijan laatimaa arvonmääritystä kaikille kasvuhakuisille yrityksille vähintään viiden vuoden välein.
Arvonmääritystä tarvitaan yrityskauppatilanteiden lisäksi esimerkiksi laskiessa liikkeelle osakkeita tai hakiessa rahoitusta.